Witamy na oficjalnej stronie Gminy Sierakowice, dzisiaj jest 23 marca 2017 r.
Historia
  Aktualności  
  Samorząd  
  Samorząd Gminy  
  Statut Gminy  
  Prawo lokalne  
  Budżet 2010  
  Budżet 2011  
  Budżet 2012  
  Budżet 2013  
  Budżet 2014  
  Budżet 2015  
  Budżet 2016  
  Budżet 2017  
  Dokumenty strategiczne  

  Urząd  
  Adres  
  Godz. urzędowania  
  Jednostki organizacyjne  
  Podatki i opłaty 2014  
  Podatki i opłaty 2015  
  Podatki i opłaty 2016  
  Podatki i opłaty 2017  
  Gdzie płacić podatki  

  Oświata-informacje  
  Placówki Oświaty  

  Gmina  
  Charakterystyka  
  Sołtysi  
  Film o Gminie Sierakowice  

  Turystyka  
  Położenie  
  Szlaki turystyczne  
  Jeziora  
  Rezerwaty  
  Baza noclegowa  
  Mapa Gminy  
  Plan Sierakowic  
  Warto zobaczyć - Ołtarz Papieski  

  Sport  
  Tenis stołowy  
  Piłka nożna  
  Koszykówka  
  Siatkówka  
  Żeglarstwo  
  Kluby sportowe  
  Koło Wędkarskie  

  Rolnictwo  
  Rolnicze aktualności  
  Sprawy unijne  

  Bezpieczeństwo gminy  
  Ochrona ludności  
  Ochotnicze Straże Pożarne  
  Ważne telefony !!!  

  Galeria  
  Okolica  
  Park  
  Sierakowice  
  Zima  

  Tu się robi interesy!  
  Kultura  
  Kalendarz imprez kulturalnych  
  Zespoły  
  Stała ekspozycja muzealna.  
  "Poznać i zrozumieć las" ścieżka edukacyjna w Mojuszu.  

  Służba Zdrowia  
  Środowisko  
  Aktualności  
  Gospodarka odpadami  
  Przyroda  
  Ochrona środowiska  
  Edukacja Ekologiczna  

  AZBEST  
  EFS  
  Historia  
  Ankiety  
  Kontakt  
  Księga Gości  
  Kamera on-line  
  P O I G  
  Informacje podstawowe  


Zobacz!  
 

 Wczesne ŚredniowieczePowrót

„Analizując mapy osadnictwa ze starszych okresów dochodzimy do wniosku, że mieszkańcy tego obszaru zasiedlali te same okolice, od epoki kamienia począwszy. Głównymi przewodnikami osadnictwa były tu jeziora rynnowe o orientacji południkowej, strumienie i lokalne drogi o szerszym zasięgu, t.j. wiodące na południe Pomorza i do Wielkopolski oraz w kierunku brzegów Bałtyku. Można np. domniemywać, że przez wschodnią część obszaru przebiegała droga wiodąca z południa Pomorza Gdańskiego na północ przez Skarszewy, Starkową Hutę, Kiełpino, Somonino, Smętowo, koło Kartuz, Przodkowo, przez okolicę dzisiejszego Wejherowa do Żarnowca i dalej nad morze. Inna droga z południa Pomorza rysuje się w części zachodniej. Prawdopodobnie odbiegała ona od szlaku bursztynowego na wysokości przeprawy przez Wisłę w okolicy Opalenia i prowadziła przez Skórcz, Starą Kiszewę, między Garczynem a Kościerzyną, do Stężycy, przez Mściszewice, Tuchlino, Sierakowice, Pałubice, Lębork do Białogardy a dalej do Jeziora Łebskiego i nad morze. Obie drogi krzyżowały się też ze starym równoleżnikowym szlakiem nadmorskim wiodącym od Gdańska, przez Sopot, Puck, Żarnowiec, Białogardę, Słupsk, Koszalin do Kołobrzegu i tamtejszych salin, a dalej do Szczecina. Kierując się na północ ku morzu, szlaki południkowe łączyły się też z innym równoleżnikowym — z Gdańska i Zatoki Puckiej do Szczecina. Był on również stary, a bliższy ziemi kartuskiej i wiódł przez dzisiejsze Wejherowo, Lębork, Słupsk i Koszalin. Ziemia kartuska, a szczególnie okolice pętli wielkich jezior, miały poprzez Łebę także połączenie wodne z wybrzeżem Bałtyku. Wszystkie opisane trasy funkcjonowały już zapewne w poprzednich okresach, o czym może świadczyć lokalizacja stanowisk, szczególnie z epoki brązu i wczesnej epoki żelaza oraz okresu wpływów rzymskich. Z tym jednak, że większe zagęszczenie osadnictwa obserwujemy w epoce brązu i wczesnej epoce żelaza a znaczne rozluźnienie w okresie wpływów rzymskich, szczególnie w zachodniej części obszaru. Zjawisko to jest zapewne konsekwencją migracji niektórych grup ludności na zachód a być może i na południowy wschód Europy, w okresie wędrówek ludów. Osadnicy wczesnośredniowieczni zakładali tu kolejne osady tworząc nowe wspólnoty. [...]"

Elżbieta Choińska-Bochdan Wczesne średniowiecze. Kartuzy i ziemia kartuska w VI–XIII w. [w:] Dzieje Kartuz t. 1, Kartuzy 1998, s. 70–71.

„O wierzeniach wiele nam mówią zwyczaje pogrzebowe, przejawiające się w budowie grobów, rodzaju pochówku i wyposażeniu zmarłych na życie pozagrobowe. Wierzono w nie również w czasach pogańskich, wyobrażajac je sobie jednak inaczej niż chrześcijanie.W IX i X w. palono jeszcze zmarłych na stosach, ale powoli upowszechniał się już tzw. obrządek szkieletowy, który w XI w. był raczej dominującym. [...]
Nieco więcej relacji mamy o odkryciach na cmentarzyskach kurhanowych, w Dąbrowie, Gowidlinie, Skrzeszewie a szczególnie w Uniradzach.
Dąbrowa znana jest z kurhanów ciałopalnych, z których 6 zbadano w 1937 r. Wśród nich były czworoboczne i okrągłe w rzucie poziomym. Spalone szczątki znajdowały się w kamiennej obudowie, a w niektórych grobach były rozproszone. W jednym z kurhanów znaleziono ornamentowane naczynie gliniane.
Cmentarzysko gowidlińskie kopano w 1907 r, i zbadano 6 obwarowanych kamieniami mogił. W przybliżeniu były one czworoboczne (o wymiarach: 3 x 6 i 5 x 9 m ) i kryły po kilka szkieletów, a jeden z nich nawet 7. W niektórych kurhanach szkielety były poprzedzielane kamiennymi przegrodami. Wśród wyposażenia zmarłych na życie pozagrobowe znajdowały się kabłączki srebrne, noże żelazne, osełki i tok (okucie drzewca) oszczepu.
W latach 1872 i 1887 zbadano w Skrzeszewie 20 kurhanów obwarowanych kamieniami. W mogiłach tych na głębokości 1–1,30 m, znajdowały się szkielety, przy czym część wyprostowanych a część w pozycji siedzącej. Znaleziono przy nich kabłączki skroniowe, noże żelazne, w pochwach, zdobionych blachą brązową, okucia rzemienia, ząb wieprza i fragmenty naczyń glinianych. [...]"

Elżbieta Choińska-Bochdan op. cit. s. 92–93.



UWAGA!
Wszelkie prawa do powyższej zawartości zastrzeżone.
Publikowanie lub rozpowszechnianie bez zgody autora zabronione.

 

  Wiesz i planujesz
 
  Wiad. Sierakowickie
 


Mapa Sierakowic Turniej Miast i Gmin Świat Zabawy Światem Nauki GOK Sierakowice
Imprezy 2010
Wirtualne Sierakowice Wirtualne Sierakowice







Monitor Polski
Dziennik Ustaw

  Wykonanie: R-net 2003